Andrzej Kraczla, pełnomocnik Zarządu Barter System Polska Sp. z o.o.

Barter System Polska – zapłać tym co masz, za to czego potrzebujesz, oszczędzając gotówkę!

Materiał Partnera
13.02.2020, 11:45

Barter System Polska to najstarsza platforma barterowa w Polsce. Tworzący go przedsiębiorcy sektora małych i średnich przedsiębiorstw zaspakajają swoje potrzeby, nie obciążając własnego budżetu. W rozmowie z współwłaścicielem oraz pełnomocnikiem Zarządu BSP, Andrzejem Kraczla dowiemy się m.in. jakie były początki platform barterowych na świecie, w jakich państwach działają, dlaczego warto dołączyć do grona uczestników polskiej platformy barterowej oraz jak zarządzać niewykorzystanymi zasobami firmy.

Jak wyglądały początki firmy Barter System Polska? Gdzie szukać jej korzeni i w jakim miejscu jest dzisiaj?

Początki BSP sięgają 1996 roku. Pierwsza siedziba firmy mieściła się w Pszczynie. W roku 2001 działalność przyjęła formę spółki z o.o. Na początku była to spółka o nazwie Barter Clearing International założona, jako oddział austriackiej platformy barterowej o tej samej nazwie. Z biegiem lat spółka uniezależniła się od Austriaków i zmieniła nazwę na Barter System Polska Sp. z o.o. W 2015 roku zmieniła się struktura właścicielska (100% polski kapitał) i firma przeszła głębokie zmiany organizacyjne, które ugruntowały pozycję spółki, jako lidera obrotu barterowego w Polsce. Aktualna siedziba spółki znajduje się w Bielsku-Białej. Obsługujemy przedsiębiorców głównie na terenie Śląska i Małopolski. Faktem jest, że platformy barterowe działają najskuteczniej wtedy, gdy wiele firm działa blisko siebie. W związku z tym przed planowanym rozwojem na inne części kraju chcemy wzmocnić swoją pozycję w południowej Polsce. W tym momencie jesteśmy na etapie budowy nowych narzędzi informatycznych, których jednym z elementów będzie automatyczne dokonywanie transakcji wśród uczestników. Naszą intencją jest również udostępnienie uczestnikom BSP profesjonalnych sklepów internetowych obsługujących zarówno transakcje w punktach BPLN (nasz wewnętrzny środek wymiany) jak i w PLN. Taka możliwość pojawi się do końca marca 2020.

Czy barter to popularna forma rozliczania się między kontrahentami? Które państwa mogą stać się przykładem dla Polski?

Transakcje barterowe w klasycznej formie powstały na długo przed pojawieniem się pierwszych pieniędzy. Aktualnie wielu przedsiębiorców dokonuje w ten sposób korzystnych transakcji np. hotele przekazują vouchery na swoje usługi w zamian z reklamę.
     W BSP używamy słowa „barter” na określenie systemu kompensat wielostronnych, gdzie każdy z uczestników posiada własne konto i za pomocą zgromadzonych punktów BPLN rozlicza swoje zakupy. Przykładowo, biuro księgowe dzięki BSP pozyskuje dodatkowego klienta, a za jego obsługę otrzymuje wynagrodzenie w postaci punktów BPLN. Punkty te może wykorzystać na swoje potrzeby u dowolnego innego uczestnika BSP, np. rozliczając w ten sposób wynajem samochodu. Firma zajmująca się wynajmem samochodów może następnie przeznaczyć pozyskane z wynajmu aut punkty BPLN na zakup opon, itd.
   Przykładem tak zorganizowanej współpracy pomiędzy przedsiębiorcami jest szwajcarski Wir System, działający nieprzerwanie od 1934 roku. Aktualnie ponad 60 tys. firm (1/6 wszystkich firm w Szwajcarii) posługuje się w transakcjach między sobą nie tylko frankami (skrót: CHF), ale także wir frankami (skrót: CHW), czyli odpowiednikiem naszego punktu BPLN. Łącznie przekłada się to na dodatkowe obroty pomiędzy przedsiębiorcami szwajcarskiego Wir Systemu sięgające ponad 1,5 mld franków rocznie (2% PKB Szwajcarii). Innym przykładem jest założony w 1995 roku belgijski RES, który w 2019 roku obsługiwał 5220 przedsiębiorców, zawierających transakcje na łączną sumę 39 mln euro. Podobne platformy barterowe znajdziemy w wielu krajach, takich jak: USA, Kanada, Wielka Brytania, Australia, Chiny, Singapur, Nowa Zelandia, Włochy, Francja, Brazylia, Meksyk, Turcja, Tajlandia czy Izrael.
   Naszym marzeniem jest powtórzenie sukcesu Szwajcarów. Pragniemy stworzyć w Polsce organizację zrzeszającą 1/6 polskich firm (300 tys. podmiotów). Chcemy dostarczać przedsiębiorcom narzędzie, które pozwoli im zwiększyć przychody, dzięki pozyskaniu nowych, lojalnych klientów oraz poprawi płynność finansową, zwłaszcza w okresie dekoniunktury gospodarczej. Mamy świadomość, że przed nami długa droga, lecz poprzednie lata pokazały, że podążamy w dobrą stronę. Rok 2019 zamknęliśmy liczbą ponad 150 uczestników, którzy wygenerowali pomiędzy sobą dodatkowy obrót na poziomie 10 mln złotych (7,9 mln złotych w 2018 roku). Źródłem rozwoju BSP jest to, że coraz większa grupa przedsiębiorców z sukcesem wykorzystuje narzędzie jakim jest BSP w swoim biznesie. Wsłuchujemy się w potrzeby uczestników i w miarę możliwości dostosowujemy nasze narzędzie do ich potrzeb.

Którzy przedsiębiorcy czerpią największe korzyści z uczestnictwa w Barter System Polska?

BSP jest stworzony do obsługi czterech grup przedsiębiorców: hotelarzy/restauratorów; hurtowników/dystrybutorów; usługodawców; producentów. Biorąc pod uwagę jakie przedsiębiorstwa korzystają z platform barterowych na świecie, można stwierdzić, że jest to dobre narzędzie dla firm, które są na etapie wzrostu i poszukują nowych sposobów na dotarcie do swoich potencjalnych klientów. Docieramy do przedsiębiorców, którzy chcą być przynajmniej o krok przed swoją konkurencją, a z drugiej strony mają świadomość, że biznes to gra zespołowa.

W działalności Barter System Polska wspominacie o wykorzystaniu „martwego kapitału”. Co to takiego?

Większość przedsiębiorców dysponuje tzw. martwym kapitałem, potocznie nazywanym „wolnymi mocami przerobowymi”. Bardziej fachowo, jest to różnica pomiędzy tym, ile potencjalnie jesteś w stanie zarobić w ciągu roku, a tym ile realnie zarabiasz wykorzystując posiadane aktywa. Przykładowo, hotel może mieć średnio roczne obłożenie na poziomie 60%. Jeżeli założymy, że inwestycja w hotel pochłonęła na początku 50 mln złotych, to w uproszczeniu 20 mln zł nie pracuje.
   W związku z tym, gdyby udało się hotelowi pozyskać dodatkowych klientów, to bez problemu byłby w stanie ich przyjąć i tym samym zwiększyć przychody. To jest właśnie martwy kapitał.
   W przypadku restauracji, sytuacja jest podobna, tylko zamiast pokoi mamy do czynienia z wolnymi stolikami w godzinach otwarcia. Hurtownia może posiadać końcówki serii różnych produktów, które chętnie by sprzedała, wymieniając je na potrzebne jej towary i usługi. Usługodawcy, tacy jak biura architektoniczne, kancelarie prawne, firmy budowlane, czy drukarnie mogą posiadać wolny czas, który pozwoli im zająć się dodatkowym klientem. Producent natomiast może w pełni nie wykorzystywać swoich możliwości produkcyjnych i chętnie przyjmie dodatkowe zlecenie.

Jak wygląda promowanie przedsiębiorcy w waszej platformie?

Uczestnik może promować swój biznes na kilka sposobów. Podstawą jest możliwość umieszczenia nielimitowanej ilości ofert i zapotrzebowań firmy na platformie transakcyjnej BSP. Już wkrótce uczestnik BSP będzie mógł wykorzystywać platformę jako swój własny sklep internetowy, gdzie sprzeda produkty i usługi innym uczestnikom BSP oraz klientom niebędącym uczestnikami za PLN. Dodatkowo codzienna praca przedstawicieli BSP polega na promowaniu usług i produktów wyświetlanych na platformie wśród swoich klientów. BSP organizuje również cykliczne spotkania dla swoich uczestników, gdzie mogą się poznać i nawiązać nowe relacje biznesowe.

Czy wasza platforma obejmuje tylko polskie firmy?

Platformy barterowe na świecie tworzone są przez lokalne firmy, a ich celem jest wspieranie rodzimych przedsiębiorców. W związku z tym skupiamy się na polskich firmach. Jednocześnie BSP podpisał umowy z innymi tego typu platformami w Europie, co daje możliwość nawiązywania bezpośrednich kontaktów z przedsiębiorcami z innych państw. Ten kierunek rozwoju jest na początku drogi, natomiast będzie sukcesywnie rozwijany w kolejnych latach.

W jaki sposób poszczególni kontrahenci mogą komunikować się między sobą i wymieniać swoje usługi i produkty?

W tym celu organizujemy spotkania przedsiębiorców, szkolenia i konferencje. Tworzymy tzw. klastry branżowe i łańcuchy dostaw - uzyskując efekt synergii. Do tego nasi uczestnicy mają szereg narzędzi elektronicznych pozwalających im na swobodną komunikację. Narzędzia te są w fazie dynamicznego rozwoju, aby finalnie dać możliwość korzystania z najnowszych osiągnięć technologii. Naszym partnerem i udziałowcem jest doświadczona firma programistyczna, która zapewnia nam przewagę konkurencyjną i gwarancję ciągłego wdrażania najnowszych narzędzi komunikacji, sprzedaży, marketingu i reklamy.

Jak wyglądają wasze relacje z innymi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców?

Aktywnie współpracujemy z organizacjami łączącymi przedsiębiorców. Jesteśmy otwarci na dialog i współpracę z każdą organizacją, która szuka dodatkowych możliwości wsparcia swoich członków.

Jak ustalane są ceny sprzedawanych produktów i usług?

BSP nie ingeruje w sposób w jaki przedsiębiorcy kształtują swoją politykę cenową. Jedyne oczekiwanie, jakie uczestnicy mają wobec siebie w tym zakresie to, by niezależnie od procentu transakcji rozliczonej za pośrednictwem punktów BPLN cena była taka sama. Przedsiębiorca podpisując umowę przystąpienia do BSP zobowiązuje się do niezawyżania cen w punktach BPLN w stosunku do cen w PLN (1 BPLN = 1 PLN).

Czy uczestnicy platformy mogą liczyć na pomoc waszych brokerów w rozwijaniu swoich firm? Jak ona się przejawia?

Przystępując do BSP przedsiębiorca otrzymuje wsparcie przedstawiciela i brokera, których zadaniem jest pomoc w pozyskaniu nowych klientów oraz pomoc w mądrym wydaniu pozyskanych środków. Brokerzy to osoby, które kreują rynek. To dzięki nim powstają klastry branżowe i łańcuchy dostaw. Bycie brokerem lub przedstawicielem BSP to prestiż i gwarancja dostępu do informacji, w którą stronę zmierza rynek oraz jakie są potrzeby przedsiębiorców. To brokerzy i przedstawiciele wiedzą o planowanych inwestycjach wcześniej niż ktokolwiek inny, ponieważ uczestnicy sygnalizują na długo przed inwestycją wiadomość czego będą potrzebować w nadchodzącym okresie.

Działanie BSP w skrócie prezentuje powyższy wykres. Im więcej punktów BPLN przedsiębiorca wyda na swoje potrzeby (koszty), tym więcej pozyska punktów BPLN z rynku, oszczędzając dzięki temu gotówkę.
 

Andrzej Kraczla, pełnomocnik Zarządu Barter System Polska Sp. z o.o.

Kontakt: tel. 692 005 833 / e-mail: a.kraczla@bsp24.pl / www.bartersystem24.pl

T G+ F
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie

Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie

d wielu lat w okresie bożonarodzeniowym spotykamy się na Pszczyńskim Jarmarku Świątecznym. Z powodu pandemii w tym roku to tradycyjne wydarzenie nie...
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej

35 lat Muzeum Prasy Śląskiej

uzeum Prasy Śląskiej im. Wojciecha Korfantego w Pszczynie obchodzi 35-lecie istnienia. Z okazji jubileuszu zastępca burmistrza Barbara Sopot-Zembok...
Uhonorowani przez Sybiraków

Uhonorowani przez Sybiraków

Sybiracy w podziękowaniu za wieloletnią współpracę wręczyli odznaki władzom powiatu i pracownicom pszczyńskiego starostwa
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty

Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty

rzyszłoroczne wydatki gminy Pszczyna wyniosą niemal 324 mln zł. Taką decyzję podjęli radni, którzy opowiedzieli się za przyjęciem uchwały...
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska

Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska

15 grudnia Rada Gminy Goczałkowice-Zdrój przyjęła uchwałę w sprawie wystąpienia z apelem do premiera dotyczącym uzdrowiska
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"

Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"

Już wkrótce Gmina Pawłowice będzie miała swój profil na Instagramie. Z tej okazji ogłoszony został konkurs „Pierwsze zdjęcie na Instagramie”