Jesienne Wieczory u Telemanna
41. Wieczory u Telemanna rozpoczną się w sobotę, 19 października o godz. 18.00. Wystąpią Łukasz Długosz – flet, Agata Kielar-Długosz – flet, Marek Toporowski – klawesyn.
Pierwszy Wieczór u Telemanna:
W programie:
Trio Sonata e-moll TWV 42:e6 na 2 flety i klawesyn
Fantazja d-moll TWV 33:2 na klawesyn solo
Sonata kanoniczna G-dur TWV 40:101 na 2 flety solo
Trio Sonata c-moll na dwa flety i klawesyn
Fantazja g-moll TWV 40:13 na flet solo
Trio Sonata C-dur "Der getreue Musikmeister" na 2 flety i klawesyn
Drugi Wieczór u Telemanna odbędzie się w niedzielę, 20 października o godz.18.00 pod nazwą "Polskie ścieżki mistrzów baroku". Wystąpią Marcin Świątkiewicz – klawesyn i Arte dei Suonatori Orchestra.
W programie:
Georg Philipp Telemann – Concerto polonais G-dur TWV 43:G7
Johann Sebastian Bach – Suita Orkiestrowa nr 3 D-dur BWV 1068
Johann Gottlieb Goldberg – Koncert klawesynowy d-moll DürG 16
Oba koncerty poprowadzi Regina Gowarzewska.
Bilet w cenie 50 zł. Rezerwacja biletów od środy, 4 września od godz. 17.00 poprzez system rezerwacji Muzeum Zamkowego w Pszczynie: www.rezerwacja.zamek-pszczyna.pl, tel. 32 210 30 37.
Inspiracją do powstania programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów epoki baroku. Georg Philipp Telemann był w pierwszej połowie XVIII wieku bez wątpienia kompozytorem najbardziej poważanym i popularnym. Nawet Johann Sebastian Bach nie cieszył się taką renomą i był znany głównie w kręgach koneserów i melomanów. Z kolei Johann Gottlieb Goldberg, który należy do kolejnej generacji twórców, był szczególnie ceniony jako wirtuoz klawesynu. Ścieżki tych trzech indywidualności przecięły się zarówno w życiu osobistym, jak i muzycznym.
Telemann pracując w młodości jako Kapelmistrz dworu Księcia Erdmanna II Promnitza przebywał wielokrotnie w Pszczynie i Żarach, gdzie zetknął się z lokalną muzyką ludową. W Concerto Polonoise, bez wątpienia, słychać inspiracje polską muzyką ludową, z której czerpał motywy rytmiczne i melodyczne. Bach od 1736 roku posiadał tytuł nadwornego kompozytora Elektora Saksonii i Króla Polski. Jego Suita Orkiestrowa nr 3 jest dzisiaj najczęściej wykonywana z trąbkami, obojami i fagotem, ale jej pierwsza, oryginalna wersja najprawdopodobniej przeznaczona była na orkiestrę smyczkową.
Ostatni z prezentowanych kompozytorów, Johann Gottlieb Goldberg, urodził się w Gdańsku, ale już jako dziesięciolatek udał się w podróż do Lipska, gdzie pobierał nauki u Johanna Sebastiana oraz jego najstarszego syna Wilhelma Friedmanna Bacha. Koncert klawesynowy d-moll to bezsprzecznie niezwykła kompozycja. Jego rozbudowana forma czyni go jednym z najdłuższych koncertów swojej epoki, ale nie powoduje to bynajmniej rozcieńczenia muzycznej treści. Napisany w stylu galant, trafia do dzisiejszego słuchacza pełnymi energii i wirtuozerii częściami zewnętrznymi i emocjonalnymi melodiami części środkowej.
(źródło: Muzeum Zamkowe)
KK